تعیین انتخاب نام شرکت و مؤسسات غیر تجاری که قبلاً سابقه ای نداشته مؤسسین قصد تاسیس آن را دارند. تعیین نام شرکتها و مؤسسات غیر تجاری که قبلاً سابقه ثبت داشته حال قصد تعویض نام آن را دارند. تعیین نام شرکتها و مؤسسات غیر تجاری خارجی که در کشورهای خارجی سابقه ثبت داشته و شعباتی از آنها در ایران تاسیس می شود.

اسامی ایرانی برای برند

برای این کار می توانید با فراهم نمودن لیستی از اسامی انتخابی، نطر دیگران را نیز جویا شوید. حالا که متوجه شدیم هر اسمی که برای برند انتخاب می‌کنیم حتما باید خوش‌آوا باشد سراغ معرفی دیگر کلیدهای انتخاب نام برند قدرتمند بریم. اگر شما نامی بسیار بامعنی، باسابقه و ریشه‌دار داشته باشید که همه کلیدهای دیگر انتخاب نام برند قدرتمند را داشته باشید اما از این نام صدای خوبی بیرون نیاید، کل پروژه شما با شکست مواجه می‌شود!

مطمئناً راه را برای کسانی که به دنبال اسم برند هستند، روشن‌تر می‌کنید. اسم برندتان حتماً باید دارای ریشه فارسی بوده و معنی‌دار باشد؛ ملاک داوری هم لغت‌نامه دهخدا است. اگر در حال حاضر مشتریانی برای محصولات خود دارید، می‌توانید با استفاده از ابزارهای نظرسنجی آنلاین مثل ارسال ایمیل انبوه از آن‌ها بخواهید راجع به اسم برند جدیدتان نظر بدهند.

در کتابی بعنوان اسمهای ایرانی، از برانوش بعنوان مهندس رومی که سازنده پل شوشتر نیز نام برده شده است. Makan فارسی (در قدیم) آنچه بوده است؛ — (اَعلام) نام پسر کاکی از سران دیالمه [قرن ۳و ۴ هجری] که در آغاز نزد ابوالحسین ناصر در گرگان بسر می‌برد و از سران با نفوذ او بود و مدتی از جانب وی بر «تمیشه» حکومت می‌کرد. پدر آمد، پدر بزرگ آمد، در بین ترکمن ها رسم است برای اولین پسری که بعد فوت پدربزرگ به دنیا می آید این اسم را بر می گزینند. رشته‌ای که از تارهای پیله برای دوختن و بافتن سازند، حریر، گلی به صورت رشته های باریک آویخته به رنگ زرد یا سرخ که در تابستانها می‌روید. نیکی و هدیه، (به مجاز) به معنی مأنوس؛ دوست داشتن ایل، دوست مشوق ایل. نامها، اسامی؛ معارف، حقایق؛ در تصوف به معنای معارف، حقایق و علوم آمده است؛ نام همسر پیامبر اسلام(ص).

انتخاب اسم برند از مواردی مهم و با اهمیت انتخاب اسم برند می باشد ، هم چنین انتخاب اسم برند شرایط و قوانین خاصی را دارد که باید آن را مد نظر داشته باشید. این نام ها برای پیشنهاد برای ثبت برند و ثبت شرکت هم به کار میرود که نیاز به تغییرات شرکت کارت بازرگانی در ثبت برند ندارند . همچنین برای ثبت برند لباس به صورت تخصصی میتوانید با مشاوران مجموعه تماس بگیرید. اسم انتخابی باید مشتریان شما را از محصول یا خدمات اصلی شما آگاه کند و هویت برند شما را برای آن‌ها تداعی کند.

البته این موضوع را هم باید گفت که ماندگاری یک اسم در ذهن در طول زمان و تحت تأثیر عوامل متعددی مانند لوگو، خود محصول، تبلیغات و … ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، اسم آدیداس از Adolph “Adi” Dassler ( آدی داسلر)، بنیانگذار شرکت گرفته شده است یا در ایران می‌توانید پشمک حاج عبدالله را در این گروه از نام‌ها در نظر بگیرید. قبل از ثبت برند تجاری هر چیزی و در ابتدای راه انواع اسم‌ها را دسته‌بندی می‌کنیم. اسم‌ها می‌توانند به شش دسته تقسیم شوند و تقریباً هر نام تجاری در جهان در یکی از این ۶ دسته قرار می‌گیرد که در زیر هر کدام را به صورت مختصر توضیح داده‌ایم. اگر به درستی نام برند خود را انتخاب نمایید ، مشتریان را به صورت انحصاری مختص به محصول خود خواهید کرد .

نام های تجاری زیبا

به این صورت توانستیم با کمترین مشکلی دامنه‌های اینترنتی موجود را کسب کنیم. برندهایی مثل تپ‌سی اپلیکیشن تاکسی‌یاب نیز همین گزینه را به کار گرفته‌اند. زیروتن، لباس کودکان بین zero تا 10 سال نیز فقط از اعداد کمک گرفته است. اولین مثال این دست از نام‌ها برند قدرتمند سون آپ است که از ترکیب عدد 7 که عددی معروف و نشانه شانس است با ترکیب واژه آپ بهره برده است و سال‌های سال رقیبی بسیار جدی برای کوکاکوکال و پپسی کولا بوده است. اگر بتوانید اسامی برندی از این دست برای خود انتخاب کنید به نظر ما این بارها و بارها بهتر و قدرتمندتر از روش قبلی خواهد بود.

  • همین موضوع باعث شد که پس از چندی و در سال ۱۳۹۵ کتاب «نام‌های تجاری تنبل زرنگ خنثی» را تالیف کنیم و دسته‌بندی نوین خودم را شرح دهم.
  • تا اینجا با ویژگی‌های یک نام تجاری خوب آشنا شدیم؛ حالا قرار است قدم به قدم مراحل انتخاب اسم را طی کنیم و حواسمان به ویژگی‌های که گفتیم هم باشد.
  • در ضمن اگر به ثبت احوال مراجعه نمایید کتاب مرجعی وجود دارد که در آن جا نام آریانا را برای نام دخترانه ثبت کرده اند که البته بر روی پسران نیز می گذارند پس اریانا نامی دخترانه است به معنی دختر ناز و اصیل ایرانی..
  • مالکان برخی برندهای مشهور جهان خودشان با تغییر برخی واژه‌های مرتبط با برندشان نام‌های برند زیبا و خاص خلق کرده‌اند.

انتخاب این نام نه تنها طرفداران کتاب هری پاتر بلکه افراد کنجکاو را نیز به کافه می‌کشاند. منهتن موکا، جکسونویل جاوا، و بوستون باریستا نیز چند نمونه دیگر از این شیوه نام‌گذاری هستند. برای حمایت از نام شرکت­ها علاوه بر ضمانت اجرای کیفری ضمانت اجرای حقوقی نیز پیش بینی شده است که به معنای جبران خسارت وارده به شرکت­های تجاری است. یعنی اگر شخصی با سوء استفاده از نام یک شرکت تجاری مثلاً با تولید محصول مشابه و وارد آوردن خسارت به شهرت و اعتبار شرکت اصلی، مجبور به پرداخت خسارت مادی و ضرر معنوی به شرکت ثبت شده است. مهلت اعتبار نام­های تشکیل شده نا محود است بغیر­از اینکه از زمان ثبت نام شرکت هیچ اقدامی برای ثبت شرکت انجام نشده باشد در اینصورت نام شرکت تنها three ماه معتبر خواهد بود. برند ایرانی سس های خرسی مهرام که به خرس هویت بخشیده است.

اگرنه مثل بسیاری از دیگر کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکار به انتخاب یک نام معمولی بسنده می‌کردید و به سراغ جست‌وجو و خواندن مطلب در این باره نمی‌رفتید. با این وجود باید ثبت شرکت در تهران بگویم ارزش اسم برند بسیار بیش‌تر از چیزی است که حتی تصورش را بکنید. اگر به تمام کافی‌شاپ‌های موفق نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که اکثر آنها نام‌های خوبی دارند.

مشاوره ثبتی

در صورت داشتن کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی می‌توانید از اسامی با ریشه غیر از زبان فارسی استفاده نمایید. اگر زمان و بودجه لازم برای انجام تحقیقات را داشته باشید می‌توانید در مورد اسامی کاندید شده تحقیقات وسیع انجام دهید. چگونه می‌خواهید اسم برند شما اجرا شود؟ اسم برند خود را کجاها استفاده می‌کنید؟ ( بر روی بسته‌بندی، روی محصولات و ویدئو و ….) چه قوانینی را باید رعایت کنید؟ و … . دستور کار شما باید کامل باشد به طوری که پاسخ تمام پرسش‌ها در مورد خلاقیت، کیفیت، نوآوری، مشتری‌مداری، کارایی، اخلاق‌مداری و حرفه‌ای بودن و … مشخص باشد. به عنوان مثال به جای اشاره به کیفیت باید بیان کنید که چرا معتقد هستید که برندتان با کیفیت است. یک تصمیم اصلی در فرآیند نام‌گذاری این است که تعیین کنید آیا این برند به نام دامنه احتیاج دارد یا خیر.

خودتان را در ذهن مصرف‌کننده قرار دهید و جای او بگذارید. به عنوان مثال آن‌ها نام تجاری شما را در تلویزیون، رادیو یا هر جای دیگری می‌شنوند. سپس آن را به صورت آنلاین جستجو می‌کنند اما نمی‌توانند شما را پیدا کنند زیرا املای صحیح نام تجاری شما را نمی‌دانند. مهم‌تر از همه اینکه انتخاب یک نام تجاری کوتاه باعث می‌شود مصرف‌کنندگان آن را راحت‌تر یادآوری کنند و به خاطر بسپارند.

ایجاد ابهام برای اسم برند

پیشنهاد می‌کنم با عضویت پولی از سایت واژه‌یاب فارسی برای جست‌وجوی واژه‌ها استفاده کنید چرا که این سایت گنجی از واژه‌های مشابه و هم‌قافیه در اختیارتان می‌گذارد. بنابراین اگر ما هم بتوانیم چنین نام های قدرتمند و خاص تصویری را در ساخت اسم شرکت خود انتخاب کنیم در زمانی کوتاه می توانیم برند تجاری موفقی را داشته باشیم. پیدا کردن نام مناسب شرکت مانند بوم کسب و کار از اهمیت بالای برخوردار است و معمولا حدود یک تا دو هفته زمان لازم دارد البته در بعضی شرکت‌های بزرگ این زمان به ۶ ماه هم می‌رسد. به شما توصیه می‌کنیم که در مدت پیدا کردن اسم مناسب یک کاغذ و قلم به همراه داشته باشید تا اسم‌هایی که به‌طور اتفاقی به ذهن‌تان می‌رسد را یادداشت کنید. راحت باشدیعنی هر کسی به‌راحتی بتواند اسم برند را بخواند، تلفظ کند، بنویسد و گوگل کند (حتی اگر می‌خواهید برای اسم شرکت خود از یک نام تجاری من‌درآوردی یا عجیب استفاده کنید باید این شرایط را در نظر بگیرید). اگر می خواهید تجارتی جدید و موفق راه اندازی کنید، با توجه به قوانین و شرایط فرهنگی جامعه اسم برندی را انتخاب کنید که با حوزه کاری شما مرتبط بوده، معرف خدمت یا محصول شما باشد و هم چنین باعث شود که شما بین رقبا و در بازار شاخص و متمایز باشید.