اگر اسم سختی انتخاب کنید، ممکن است خیلی از افراد نتوانند آن را تلفظ کنند و حتی خیلی زود آن را فراموش کنند و اسم دیگری را به اشتباه بگویند. مثلا عمه خانم ما نوزاد جدید فامیل که اسم سبُک تَکین (نامی ایرانی در شاهنامه) را روی او گذاشته بودند، استکان صدا میزد! اگر دوست ندارید چنین اتفاق خندهداری برای شما هم رخ بدهد، از انتخاب اسمهای عجیب و ناملموس خودداری کنید. حتی اگر انتخاب نام برند جدید را به دلیل تجربیات بد گذشته مشتری در نظر دارید و سعی دارید که یک شروع مجدد داشته باشید ، اما در فرایندها، نیروی انسانی و محصولاتتان هیچ تغییری رخ نداده است ، مسیری را اشتباه میروید.
سپس سعی کنید این اسامی را در دستههای خاصی قرار دهید تا بتوانید بهتر به بررسی آنها بپردازید. سوال مشترکی که بسیاری از مشتریان وب رمز در هنگام راهاندازی کسبوکار اینترنتی و همچنین در زمان ثبت دامنه میپرسند این است که چه نامی را برای برند و سایت خود برگزینند. در این مقاله ۱۶ نکته مهم برای انتخاب اسم برند را بررسی خواهیم کرد که با توجه به این موارد میتوانید یک نام تجاری ماندگار را انتخاب کنید.
چگونه یک اسم برند فوقالعاده برای کسبوکار خود انتخاب کنیم؟
برندهایی مثل اپل، عقاب و… مثال درستی برای المانهای بصری هستن. چون با گفتن اسمشون یه تصویر واضح ازش تو ذهن مشتری شکل میگیره. مثلاً در حوزه مُد و فشن شرکت معروف Victoria Secret از شرکتی که اسم برند خودش رو Victoria’ Little Secret گذاشته بود شکایت کرد و تونست ازش غرامتی چند میلیون دلاری بگیره.
- اولی یعنی جستجوی اطلاعات، دومی یعنی تمام وب و در آخر گوگل هیچ معنای خاصی ندارد و کلمه ابداعی است.
- حالا برای اینکه بفهمین کدوم اسم براتون مناسب تره باید هر کدوم از three اسم منتخب رو اینجوری تست کنین.
- مطمئناً راه را برای کسانی که به دنبال اسم برند هستند، روشنتر میکنید.
- همچنین میتوانید در ستاره ۷ ایده خلاقانه برای اسم شرکت حسابداری، ۱۲ ایده برای اسم شرکت تبلیغاتی و ۷ ایده برای اسم شرکت بازرگانی را نیز بخوانید.
به عنوان مثال به جای اشاره به کیفیت باید بیان کنید که چرا معتقد هستید که برندتان با کیفیت است. با توجه به اینکه واژههای طنزآمیز نظر افراد را به کسبوکارتان جلب میکنند ولی در نهایت منجر به فروش نخواهند شد. این کار موجب میشود که مردم برای مدتی کوتاه به جای توجه به محصول شما فقط به اسم شما توجه داشته باشند.
اسامی پیشنهادی برای ثبت برند
انتخاب یک گروه از افراد خبره و باسابقه در حوزههای تبلیغات، مطبوعات، ادبیات فارسی، زبانشناسی و جامعهشناسی. گروهی که جمعی از دوستان ثبت شرکت در تهران یا اعضای خانواده باشند هیچ فایدهای ندارد. تولید اسامی یک فرآیند خلاق است و اگر به خودتان آزادی بدهید به بهترین وجه کار میکند.
انتخاب نامی هوشمندانه، ماندگاری برند را در ذهن مخاطبین و مشتریان بیشتر میکند. همین که برندتان را ثبت کردید، حتما در شبکههای اجتماعی مختلف حساب کاربری بسازید و دامنه اینترنتی .ir یا .com برندتان را بخرید. چون ممکن است خیلی زود دامنه و حساب کاربری در شبکههای اجتماعی گرفته شود. اگر نام برند شما معنی داشته باشد و در ضمن به شرکت شما هم ارتباط داشته باشد، تصویر بهتری از شما در ذهن و قلب مشتریان بر جای میگذارد. مثلا تیوبهای شکلاتی شوکوپارس که همیشه از بوفه مدرسه میگرفتیم و خیلی خوشمزه بود، تا همیشه به یادمان میماند.
یادتان نرود هیچ وقت کلماتی که ممکن است به شکلهای مختلفی نوشته و خوانده شوند یا چند معنی داشته باشند را انتخاب نکنید. چون ممکن است کسی متوجه عبارتی که پشت آن پنهان شده است، نشود و اصلا هیچ حس خاصی به مخاطب ندهد. اگر اسمی تقریبا تکراری انتخاب کنید، نه تنها نمیتوانید مشهور شوید، بلکه ممکن است دچار دردسر شوید. به هر حال مشتریان همیشه برندی را انتخاب میکنند که قدیمیتر و معروفتر است؛ و شما فقط یک نسخه کپی از برند اصلی به نظر میرسید. از طرف دیگر ممکن است برند اصلی از شما شکایت کند و کلی پول از شما بگیرد. مثلا اسم مزمز یا اشی مشی شاید معنی خاصی نداشته باشد، اما بامزه است و در ذهن باقی میماند.
سرویس عمومی – هنگام ثبت یک شرکت یکی از مهمترین کارهایی که قبل از هر اقدام دیگری باید انجام بدهید، انتخاب یک نام مناسب است. نامی که هم به شما برای برند سازی و موفقیت شرکت کمک کرده و هم قابلیت دریافت مجوز لازم برای ثبت شرکترا داشته باشد. لذا مهم است که در مورد شرایطی که یک اسم شرکت برای ثبت شدن باید دارا باشد بدانید. پس از آن نیز میتوانید از نامهایی که به شما پیشنهاد میدهیم، یک ایده برای اسم شرکت خود بگیرید. از بین 10 تا 15 اسمی که تو مرحله قبل وجود داشت باید 3 ثبت برند تجاری اسم انتخاب بشه و بقیه اسمهای مورد نظر حذف بشه.
بنابراین چگونه نامی پیدا میکنید که برای مشتریانتان جذاب باشد و به موفقیت شما کمک کند؟ اگر دکوراسیون کافی شاپ خود را به طور عالی طراحی کرده اید حالا وقت آن است که اسمی مناسب و جذاب برای کافی شاپتان انتخاب کنید. برای ثبت اسم برندتان نیازی به مراجعۀ حضوری نیست و میتوانید بهصورت اینترنتی به سایت مرکز مالکیت معنوی بروید و تمام کارهایتان را از ثبت اظهارنامه تا پیگیری و … اسم برند هم مثل اسم ما آدمها برای یک عمر انتخاب میشود و عوضکردنش بعد از یک مدت، اصلاً کار راحتی نیست. پس باید حسابی در هنگام انتخاب نام برندمان تحقیق کنیم و اسمی را پیدا کنیم که برازنده باشد و محصول یا خدمتمان را آنطور که باید تعریف کند. با این نام برند شما را میشناسند، سمت شما جذب میشوند و مشتریتان میشوند.
شاید بگویید ما اطلاعاتی از مشتریان نداریم، پس این نظر سنجی به کارمان نمی آید. برای هر اسمی که انتخاب کرده اید یک لندینگ پیج یا صفحه ی فرود انتخاب کنید. یک هفته تبلیغاتش را صفحات وب مثل گوگل ادز یا شبکه های اجتماعی قراردهید. در آخر اسمی ثبت تغییرات شرکت که بیشترین نرخ تبدیل را داشت، به عنوان اسم برند خود انتخاب کنید. ما در این بسته آموزشی به شما کمک خواهیم کرد تا به صورت گام به گام و طبق اصول نام گذاری برند و استراتژی های کسب وکار خود، یک نام مناسب برای برندتان انتخاب نمایید.