Content
نام استارت آپ شما نامی است که شما همیشه آن را میشنوید، میگویید، مینویسید و درمورد آن فکر میکنید. در غیر اینصورت پشیمان خواهید شد و این میتواند در رفتار و روشی که شما تجارت خود را پیش میبرید تاثیر داشته باشد. نام تجاری شما باید با مصرفکننده طنینانداز شود و نباید فراموش شود. حتی اگر در مراحل اولیه کار خود هستید باید همیشه به آینده نگاه کنید و به فکر کمپینهای بالقوه بازاریابی باشید.
باید توجه کرد که اسم طنزآمیز برای همه کسبوکارها مناسب نیست و در انتخاب آن باید نهایت دقت صورت بگیرد. برخی اسامی خاص برای برند را میتوان از زبانهای خارجی گرفت. فکر خود را در مورد معنی بیشتر برندها مشغول نکنید، اما در برخی موارد، آنها دارای یک backstory جالب هستند. به عنوان مثال، سامسونگ به معنی ۳ ستاره به زبان کرهای و لگو به معنی بازی خوب در زبان دانمارکی است.
اگر به اسم برندهای امروز ایران نگاه کنید، به برند معروفی مثل چیتوز برمیخورید. قدم دیگری که باید قبل از شروع طوفان مغزی یا قرار دادن قلم پیگیری ثبت تغییرات شرکت روی کاغذ بردارید، این است که منظره رقابتی را برای برند خود ترسیم کنید. برای این منظور، لیست کاملی از همه رقبا در اسم برند خود تهیه کنید.
یا نامی می یابیم یا نامی می سازیم
در واقع لازم است تا تفکر خود را از مرزهای جغرافیایی و وضعیت امروز خود فراتر ببرید؛ یعنی نیم نگاهی هم به چشمانداز آینده خود داشته باشید. تلفظ خیلی کلمات مخفف شده راحت نیست و اکثراً ترکیب جالبی ایجاد نمیکند. باید هزینه گزافی را برای جا انداختن یک نام تجاری جدید در بازار کنید.
مقالات فوق اخیرا در حوزه مرتبط با این مقاله به سیویلیکا افزوده شده اند. برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید. هر هفته یکشنبهها، مطالب جدید ایران مدیر برای شما ایمیل خواهد شد. حال یک تصویر واضح از زمین بازی به شما کمک میکند تا دستورالعملهایی را برای پروژه نامگذاری خود تهیه کنید.
بهتر است در ابتدای کار بدانیم که آیا نام برند و نام تجاری که برای شرکت و محصولات انتخاب میکنیم یکی هستند یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوئیم که این دو کاملا دو مفهوم متفاوت و جدا از هم هستند. نام تجاری، نام شرکت، نام بازرگانی و غیره است که باید به ثبت رسیده و در فعالیتهای حقوقی و قانونی مورد استفاده قرار میگیرد. در حالی که نام برند نیازی به ثبت قانونی نداشته و چیزی است که به بازار و مخاطبان معرفی میشود. در واقع نام برند بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و ترکیبی از ویژگیهای مشهود و یا غیر مشهود محصول و یا خدمات است. یکی از فاکتورهای مهم در موفقیت و عدم موفقیت کسب و کارها انتخاب نام برند است در این مقاله می خواهیم در مورد مواردی که در انتخاب نام برند باید در نظر بگیرید،صحبت کنیم. اما امروزه کسبوکارها از روشهای استراتژیک و خلاقانهتری برای انتخاب نام برند استفاده میکنند؛ چرا که این کار میتواند آگاهی مصرفکننده را نسبت به برند افزایش دهد و باعث ایجاد مشتریان وفادار شود.
مطمئناً شما هم بر این عقیده هستید که به خاطر سپردن اولی به منابع شناختی کمتری نیاز دارد تا دومی. هرچه برند شما راحتتر تلفظ شود، بسیار بهتر دهان به دهان پخش خواهد شد. همینطور هر چه تعداد کلمات استفاده شده در آن کمتر باشد، به خاطر سپردن آن نیز سادهتر خواهد بود. به خاطر سپردن مورد دوم بخاطر کلمه «مدیکال» بسیار ساده تر است تا اینکه مورد اولی را حفظ کنند که نه کلمه معناداری است و نه هیچ اشاره ای به زمینه کاری مربوطه دارد. منابع تعیین نام و چگونگی ساخت برند جدید در تجربه و مهارت مشاور برند است.
نمونه های قوی آن عبارتند از نایک،ادیداس، آمازون و ویرجین می باشد. ثبت کردن نام های به یادماندنی بدلیل ریشه ی آن، نسبت به نام های توصیفی راحت تر است. با این حال، خرید سهام های این شرکت ها را بدلیل داشتن نام انتزاعی پیچیده می کند. به گونه ی دیگر «برند» دارای ماهیتی اجتماعی ثبت شرکت و جامع است و قدرتمندترین برندها آنهایی هستند که همه افراد مرتبط با آنها نسبت به آن حس مالکیت داشته و آن را متعلق به خود میدانند و در مورد آن میگویند این برند دلخواه من است. بعنوان مثال برند adidas را در نظر بگیرید که لوگویی بسیار مستقیم و مشخص از شکل یک سیب دارد.
- همچنین گرافیک و هویت بصری برند شما نباید از دیگر علائم تجاری مجموعۀ شما دور باشد.
- کافی است به تصویر زیر نگاهی بیندازید و مهمترین نکاتی را که برای اخذ دامنه اینترنتی مناسب باید داشته باشید را فرا بگیرید.
- احتمالاً همین الان که مشغول خواندن این صفحه هستید، یکی دو گزینه اختصاری شده اسم خودتان یا شرکتتان را در ذهن دارید.
- تیم خلاقیت ما، شبکه گسترده ای از افراد خلاق را در اختیار دارد.
- در حالت ایده آل متخصصان به شما میگویند نام برند شما باید حداکثر 3 کلمه و 10 حرف باشد.
از سوی دیگر لوگوی استارباکس بهنحوی طراحی شده است که روی محصولات، بنرها و وبسایت بهخوبی مینشیند و جلوهی بصری زیبایی ایجاد میکند. ارائه مستندات فرهنگ لغات فارسی یا بومی و نقشه جغرافیایی ایران جهت تأیید مکان استفاده شده درنام در اسامی پیشنهادی توسط شرکت یا موسسه در شرف تأسیس به اداره ثبت شرکت ها الزامی است. برای برقراری ارتباط با ثبت شرکت ایلیا می توانید فرم مشاوره آنی رایگان را کامل کنید تا مشاوران و کارشناسان ثبت شرکت ایلیا با شما تماس بگیرند. در انتخاب نام برای علامت تجاری و برند باید نهایت دقت را انجام داد تا نمایانگر ویژگی های آن محصول یا خدمات باشد.
نمونه کارهای سئو
برای مثال مپنا در ایران یک نام شناخته شده ایرانی است که مخفف شرکت مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران است. یکی از انواع نام برندی که میتوانید برای خدمات و شرکت خود انتخاب کنید، نامهای توصیفی است. در این نام گذاری شما به این مساله میپردازید که شما چه خدماتی ارائه میکنید و یا ویژگی محصولات و خدمات شما چیست؟ برای مثال نام برند easypay برای یک شرکت پرداخت وجه دقیقا برای مخاطبان خود ویژگیهای کاری ثبت برند خود را توصیف میکند. انتخاب نام برند و لوگوی مناسب، دارای اصول و قوانینی است که رعایت آنها به انتخاب هرچه بهتر نام تجاری و لوگو کمک خواهد کرد. این قوانین با تکیه بر دستاوردهای تحقیقات علمی به وجود آمدهاند و پیروی از آنها، نام کسبوکار شما را تا ابد بر سر زبانها خواهد انداخت. اغلب اشخاصی که کسب و کارشان در مغازه می باشند و یا فروشنده می باشند تمایل به ثبت اسم لاتین برای مغازه دارند.
واضح است که هر اسمی که فقط برایتان جذاب باشد، لزوماً نمیتواند اسم خوبی برای برندتان باشد. به معنی آنکه بتوان به مدد طراحی و گرافیک یک هویت قابللمس را از برند به تصویر کشید و آن را در ذهن مخاطب حک نمود. بدین گونه آنها میتوانند با آیندهنگری خوب شما مسیر را در راه کمال برند طی نمایند و ناچار بهصرف هزینه گزاف بابت ساختن یک نام تجاری جدید نمیشوند. برخی نیز برای نام گذاری برندها از همان روش های نام گذاری رایج برای محصولات استفاده می کنند. در هر حال هنگامی که جستجو کنید به تعداد زیادی روش های نام گذاری برخورد می کنید، که بخش زیادی از این روش ها مشترک است.