Content
یک اسم خلاقانه می تواند شامل نوع و جنس عرضه محصولات توسط دارنده برند باشد که بتواند با بازی با کلمات و عبارات خود را در ذهن مشتریان هک کرده و تا سال ها باعث شناخت آن حرفه گردد. اسامی خلاقانه از مواردی است که باید با تدبیر بسیار اقدام به نام گذاری برای برند و علامت تجاری انجام گیرد و تماما فارسی بوده و با شئونات اسلامی نیز هم سو باشد . برای مثال در ایران تنها یک پرپروک که تنها یک نام برای رستوران و فست فود در ایران است که دارای شعبات مختلف است و تنها یک برند با این نام در کشور به ثبت رسیده است . اسم لاتین برای برند باید با در نظر داشتن شئونات با معانی مناسب انتخاب شده باشد و برای هک شدن در ذهن مشتریان خود با لوگوی خاص ارائه شود .
جالب است که بدانید تمام زحماتی که برای ثبتنام برند خود کشیدهاید فقط تا ده سال اعتبار داشته و بعدازآن باید حتماً به فکر تمدید باشید در غیر این صورت هر فرد حقیقی و حقوقی حق دارد آن را به نام خود ثبت نماید. قابلفهم بودن نام برند برای تمام گروهها و اقشار مختلف جامعه که ممکن است طیف مشتریان شمارا تشکیل دهند، باعث توجه تعداد فراوانتری از مخاطبان به سمتوسوی حرفه شما خواهد شد. زمانی که تمامی مراحل بالا را با موفقیت پشت سر گذاشتید، میتوانید حضور آنلاین خود را برجسته کنید. از این رو، تمام دامنه های مربوطه، صفحات فیس بوک، حساب های توییتر و سایر موارد لازم را در نظر بگیرید.
البته شما متقاضیان انتخاب اسم خاص برای برند و علامت تجاری می توانید در لغتنامه نیز اسم مورد نظر خود را بر طبق قوانین و مندرجات اداره ثبت انتخاب کنید . اما نمی توان اسامی انتخابی در لغتنامه را جزو ثبت شرکت در تهران موارد خاص به حساب آورد . از موارد و ویژگی هایی که می توان برای انتخاب نام مناسب مدنظر قرار داد می توان به توانایی ها ، ضعف ها و یا برانگیختن احساسات افراد در انتخاب و نام گذاری برند استفاده کرد .
انتخاب نام برند با استفاده از ترکیب اسامی با هم :
همین که برندتان را ثبت کردید، حتما در شبکههای اجتماعی مختلف حساب کاربری بسازید و دامنه اینترنتی .ir یا .com برندتان را بخرید. چون ممکن است خیلی زود دامنه و حساب کاربری در شبکههای اجتماعی گرفته شود. همین تمایز و تفاوتی که با سایر برندها دارید، به شما کمک میکند تا نام مناسبی انتخاب کنید. مثلا اسمهایی مثل “ممتاز“، “هیمالیا” یا “اسنوا” که میتوانند حس و حال خاصی به مخاطب بدهند و هدف و هویت شما را نشان بدهند. مثلا اسم مزمز یا اشی مشی شاید معنی خاصی نداشته باشد، اما بامزه است و در ذهن باقی میماند.
اما اکتفا به این قوانین برای انتخاب نام برند کافی نمی باشد. برای این که بتوانید برندی خلاقانه برای مجموعه خود ثبت کنید، لازم است به نکات زیر نیز توجه داشته باشید. انتخاب نام صحیح در پیشبرد اهداف شرکت می تواند بسیار موثر باشد و باعث شکوفایی اقتصادی آن شود. انتخاب نام صحیح برای برند می تواند در رتبه بندی شرکت نیز تاثیر داشته باشد. حتی می تواند برای دریافت نتیجه ی بهتر از مشاوران این زمینه نیز برای انتخاب نام برند و همچنین طراحی لگوی خود کمک بگیرید.
- این قوانین با تکیه بر دستاوردهای تحقیقات علمی به وجود آمدهاند و پیروی از آنها، نام کسبوکار شما را تا ابد بر سر زبانها خواهد انداخت.
- علائم تجاری هستند که مصرفکننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبدأ جغرافیایی محصول گمراه میکند یا فریب میدهند.
- اگر اسم سختی انتخاب کنید، ممکن است خیلی از افراد نتوانند آن را تلفظ کنند و حتی خیلی زود آن را فراموش کنند و اسم دیگری را به اشتباه بگویند.
- نام برند یا نام تجاری عبارت است که تمام آنچه یک شرکت میتواند داشته باشد.
- از آنجایی که پیدا کردن نام برند جدید، کار سختی می باشد، باید نام ها را با تغییر فرم، اضافه یا کم کردن یک سری حروف و یا ترکیب دو یا چند کلمه طراحی کنید، که جدید باشد.
- شما الان تقریباً با تمام فوتوفنهای انتخاب اسم برند آشنا شدهاید؛ منتها برای اینکه ایدههای خفنتری به ذهنتان برسد، در بخش بعد جدولی داریم که دستهبندی انواع نام برند با مثال در آن آورده شده است.
5- در صورت عدم ثبت علامت در طبقات مورد درخواست، علامت می تواند یک کلمه و یا ترکیبی از کلمات و اعداد و سمبل، طرح، رنگ، شکل و… باشد. علامت مورد استفاده بر روی محصول که برای ثبت ارائه می شود،از حیث شکلی باید جدید و ابتکاری بوده و سابقه ثبت و استعمال توسط دیگران را نداشته باشد. آژانس طراحی لوگو و هویت بصری کالر اسپیس با بهرگیری از بهترین و جدید ترین متد روز طراحی برای شما هوینی ماندگار و حرفه ای را خلق می کند. 2- زمانی که نیاز به اسم و لوگو برای یک محصول که جدیدا آن را تولید کرده اید. اولین گام برای پایه گذاری یک برند قدرتمند، انتخاب نام برند میباشد.در واقع انتخاب نام برند اصولی را در برمیگرد که سعی کردیم آن ها را در این مقاله بازگو کنیم.
این معیار به دنبال خودتوصیفی برند نیست بلکه به دنبال “ایجاد تصویر از برند” در ذهن مخاطب است. پس مهمترین مزیت انتخاب اسامی کاربردی برای ثبت برند کالا و خدمات، “خودتوصیفی” آن اسم است. تعداد زیادی روش برای انتخاب نام تجاری وجود دارد، اما برخی از بهترین آنان به شرح زیر است .
برند معادل نام تجاری یا علامت تجاری؟
در بخش بعدی میخواهیم مراحل رسیدن به یک نام برند عالی را یک به یک با هم طی کنیم. منظور از بصری بودن این است که نام انتخابی و المانهای گرافیکی و رنگها که در کنار هم قرار میگیرند، تصویر و حس مدنظر شما را در ذهن کاربران پررنگ کنند. نامی که انتخاب میکنید نباید پیچیده و غیرقابل درک باشد (مثل مثالی که اول مقاله گفتم). نامی انتخاب کنید که بشود آن را راحت حفظ شد، در گوگل جستجو کرد و حتی دربارۀ آن با دیگران صحبت کرد. شما می توانید تجربیات و مشکلاتی که در راه انتخاب نام برند خود با آن برخورد کرده اید را در بخش نظرات با من در میان بگذارید.
عبارات و کلماتی که برای توصیف محصول و خدمات استفاده می شوند و به عنوان برند تجاری هنوز در کشور خود شناخته نشده باشند مورد حمایت قرار نخواهند گرفت . به این طریق می تواند به شهرت کسب و کار نیز کمکی بکند و در ذهن بسیاری از مخاطبین جای بگیرد . خوب به سوال بالا فکر کنید؛ چون کلید پیدا کردن یک نام جدید برای برند است. مثلاً در بین برندهای شامپو، برند 100 percent Pure را داریم که ادعا میکند شامپوهایش طبیعی و عاری از مواد شیمیایی مضر است.
البته الآن لازم نیست برای هر اسم یک لوگو طراحی کنید؛ چون هدف ما در این مرحله تنها بررسی اسم است نه لوگو؛ اما انجام آن دید بهتری به شما میدهد. البته باید قبل از انتخاب اسامی اشخاص معروف حتماً چک کنید که اسم آنها از قبل تحت مالکیت شخص دیگری درنیامده باشد؛ زیرا بعضی تغییرات شرکت از اسامی دارای حق مالکیت معنوی هستند. مثل شرکت «تِسلا موتورز»که داستان اسرارآمیز زندگی دانشمند بزرگی همچون «نیکولا تسلا» را به محصولات خود گره زد و با این کار هم از شهرت جهانی او استفاده کرد و هم در اذهان عمومی خود را بهعنوان برندی پیشرو و نوآور معرفی کرد.
بطور كلی در قسمت تعیین نام های ارسالی از وزارتخانه ها و دادگاهها و سازمانها و ادارات و شركتها همگی بطور جداگانه تفكیك شده و مورد بررسی و اقدام قرار می گیرد. برای تعیین نام شرکت باید در ابتدا نام شرکت را انتخاب نموده و پس از تنظیم کلیه اوراق ثبت شرکت، ثبت سامانه ای شرکت در اداره ثبت شرکتها را انجام دهیم. پس از ثبت نام شرکت در سامانه ثبت شرکتها، کارشناسان تعیین نام شرکت در اداره، نام های پیشنهادی شرکت را بررسی نموده و در صورت نداشتن تشابه نام شرکت را مشخص می نمایند.